tag:blogger.com,1999:blog-42027230090678544642024-02-20T09:12:16.841+01:00KristianiabohemenUnknownnoreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-4202723009067854464.post-51705984950821398352007-09-12T22:31:00.000+02:002013-10-05T12:50:13.320+02:00Om Kristianiabohemen<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
<i><span class="null"><span class="null">«</span>Og livet, højstærværdige herrer, livet som det er,
livet i sin nøgne højhet, livet i sin kraft og fylde, livet, det levende
virkelige liv – det er det, og det alene, som formaar at gribe
menneskene.</span><span class="null">»</span></i><br />
<br />
<span class="null">Kristiania, 1887. En ny tid er i emning.</span><br />
<br />
<span class="null">Christian Krohgs <i>Albertine</i>, som rettet harde slag mot den offentlige
dobbeltmoralen, har nylig blitt beslaglagt av politiet. Det samme
skjedde med Hans Jægers <i>Fra Kristiania-bohemen</i>, som kom ut et år
tidligere.</span><br />
<br />
<span class="null">Bohemene er følelsesmennesker og livsnytere; kunstnere, forfattere,
journalister og skuespillere, som forarger den dannede sosieteten med
sin løsslupne moral. De blir oppfattet som gudløse nihilister som vil
rive ned alt, men drives av en rettferdig trang til å befri samfunnet
fra <i>«de tre gigantiske granittkolosser som bærer den gamle kultur og det
gamle samfunn og holder all åndsfattigdom opp: kristendommen, moralen
og det gamle rettsbegrep»</i>.</span><br />
<br />
<span class="null">Målet er å sette menneskesinnet fri - med
pennen, penselen og absinthen som våpen.
Nå har Krohg nettopp vridd seg ut av politiets klør. Bohemene samles på
Waldemars, et etablissement av tvilsomt rykte på Nordstrand utenfor Kristiania, for å feire begivenheten.</span><br />
<br />
<span class="null"><b>Tid og sted:</b> Oslo (Nesodden) fredag 29 og lørdag 30 november 2013</span><br />
<span class="null"><br /></span><span class="null"><b>Arrangører:</b> Anne Marie Stamnestrø, Even Tømte, Marcus Irgens, Tor Kjetil Edland. </span><br />
<span class="null"></span><br />
<span class="null"></span><br />
<span class="null"></span><br />
<span class="null"><br /></span>
<span class="null"><b>Ikke en historisk korrekt laiv</b></span><br />
På denne laiven er ikke målet at vi skal være så historisk korrekte som mulig. Handlingen finner sted i Krisitania i 1887 men vi kommer til å bruke musikk fra ulike tidsepoker og vi oppfordrer spillerne til gjerne å gjøre det samme når det gjelder kostymer. Se under praktisk for mer om dette. Bohemmiljøet i Kristiania på slutten av 1800-tallet var kanskje Norges første ungdomsopprør og subbkultur og vi ønsker å undersøke og leke med hvordan vi kan kjenne igjen mange av deres anliggender og følelser selv om mye av tidsånden og kulturen har endret seg mye siden den gang.<br />
<b><span class="null"> </span> </b><br />
<b>To akter</b><br />
Laiven går over to kvelder og hver av kveldene er en akt på laiven. Mellom de to aktene har det gått ca. en måned og du bestemmer selv om det har skjedd lite eller mye i livet til rollen din mellom disse to kveldene på Waldemar. Første akt har fått navnet 'Begynnelser'. Det er kvelden for å spille på alle relasjonene en har til andre roller, opprette nye relasjoner og starte nye intriger. Dramatiske ting kan skje, men ingen historier skal avsluttes dennekvelden. Andre akt har fått navnet 'Avslutninger'. Denne kvelden skal historier fortelles fram til sin lykkelige eller ulykkelige slutt. Har du for eksempel planer om å fri, forlate din ektefelle eller forsøke å ta livet ditt er dette kvelden å gjøre det på.<b><br /><br />Spillteknikker</b><br />
Kristianiabohemen var et ekspressivt miljø, og vi ønsker at spillestilen på laiven skal gjenspeile det. Vi oppfordrer derfor til bruk av noen spillteknikker for å få til dette:<br />
<br />
<i>Monologen</i>: Det vil finnes en egen "monologboks" hvor karakterene kan tre fram og holde en monolog. I motsetning til hva som ofte er vanlig når en bruker monologer som teknikk på laiver, hører både spillerne og rollene det som blir sagt i en monolog. Men ingen av rollene vil reagere på at det er noe underlig ved at hvem som helst kan innta monologboksen og avsløre de mest intime deler av sitt følelses- og sjelsliv. Skriv gjenre mononlogen ned før du går opp på monologboksen og les den med inderlighet; eller hold den i en tilgjort litterær stil selv om den er helt improvisert. "Du skal skrive ditt eget liv"<br />
<br />
<i>Sjelskvalenes rom: </i>Dette vil være et eget rom der en kan kontemplere alene eller spille ut scener med andre som omhandler en eller annen form for sjelekvaler. Tekster fra avholdte monologer må gjerne henges opp her. Rommet vil ha et passende lydspor som setter stemningen.<br />
<br />
<i>Det sorte rommet</i>: Et rom i laiven vil fungere som black box. Her kan en spille scener fra fortiden, en mulig fremtid, fantasier i rollens hode og mer abstrakte scener. En kan gjerne spørre en av arrangørene om å hjelpe til med å sette scenen, komme med innspill underveis og/eller spille ulike roller i scenen du ønsker å spille ut. En kan også be sine medspillere om å bli med til "det sorte rommet" for å spille en scene. Vi tenker oss at i tillegg at black boxen på den laiven alltid skal være tilgjengelig for medspillere som ønsker å sette seg ned og se på scener som spilles her.<br />
<br />
<i>Impulser utenfra</i>: Har du lyst at noe nytt skal skje som du kan fortelle om? Ta en liten pause utenfor spillet og når du kommer inn igjen har det sikkert skjedd noe vidunderlig eller skrekkelig. Bruk fantasien. Det er utrolig hva en kan komme utfor i Kristianias gater.<br />
<br />
<br /></div>
Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4202723009067854464.post-14688219154592702812007-09-06T11:41:00.000+02:002013-10-05T12:51:10.343+02:00Tiden og samfunnet<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
Overgangstid. Kongemakta fikk et skudd for baugen for tre år siden, da Venstre gikk seirende ut av riksrettsstriden mot den svenske kongemakta og Høyre, der den konservative statsministeren Christian August Selmer ble fradømt sitt embete og erstattet av venstremannen Johan Sverdrup. Skiftende og uklare maktforhold. Sverdrup balanserer mellom kongetro konservative og sine mer radikale partifeller, som dominerer partiapparatet, er sterk og karismatisk, men også kontroversiell og upopulær.<br />
<br />
<i>There's a battle outside / And it is ragin' / It'll soon shake your windows / And rattle your walls / For the times they are a-changin'.</i> Kampen om hvilke verdier som skal prege samfunnet river den lille offentligheten i Kristiania fram og tilbake. Det er tiden for fire store; Ibsen, Bjørnson, Kielland og Lie. Særlig Ibsen skaper rabalder med samfunnskritiske stykker som Et dukkekjem, Gjengangere og En folkefiende.<br />
<br />
Bohemene slutter seg til den litterære retningen kjent som <a href="http://no.wikipedia.org/wiki/Naturalismen">naturalismen</a>, kjent for nådeløs skildring av tilværelsens elendighet kombinert med en like nådeløs determinisme. Viktige inspirasjonskilder fra utlandet er <a href="http://no.wikipedia.org/wiki/Georg_Brandes">Georg Brandes</a> og <a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Emile_zola">Emile Zola</a>.<br />
<br />
<b>Ting i tiden:</b><i>Norsk Kvindesags-Forening</i> ble stifta i 1884. Viktige saker er stemmerett på linje med menn og råderett over egen inntekt.<br />
<br />
Venstre sto splitta i spørsmålet om <i>dikterlønn til Alexander Kielland</i>. Sammen med Høyre sikra moderate venstrefolk flertall mot dikterlønn, først i 1885, senere i 1886.<br />
<br />
<i>Landsmålet</i> får status som riksspråk i 1885.<br />
<br />
I 1886 kom anslagene mot den offentlige sedelighet og moral som perler på en snor. Først ute var <a href="http://home.broadpark.no/~djorgens/hans/biografi.html">Hans Jægers </a><i>Fra Kristiania-Bohêmen</i>, som prompte ble beslaglagt (senere utgitt på nytt under navnet <i>Julefortellinger av H. J.</i> og beslaglagt igjen). <a href="http://no.wikipedia.org/wiki/Christian_Krohg">Christian Krohgs </a>roman <i><a href="http://no.wikipedia.org/wiki/Albertine_(roman)">Albertine</a></i> fulgte hakk i hæl.<br />
<br />
(Arne Garborg, stakkar, skapte ikke like stor skandale med sin <i>Mannfolk</i>, og så seg nødt til å skrive til justisministeren og be om å bli tiltalt etter den samme loven som Krogh.)<br />
<br />
<i>Norskdomsrørsle</i>, med dertil hørende krav om oppløsning av <i>unionen med Sverige</i>, <i>lekmannskristendom</i> og <i>avholdsrørsle</i> har vind i seilene. Det er tvilsomt i hvilken grad de sistnevnte nyter stor oppslutning i bohemens rekker.<br />
<br />
<i>Arbeiderpartiet</i> ble stiftet i 1887.</div>
Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4202723009067854464.post-69210879032878548132007-08-27T17:00:00.000+02:002007-09-13T23:04:46.605+02:00PåmeldingFor å melde deg på Kristianiabohemen gjør du følgende:<br />1. Les rolleoversikten og plukk ut tre av de som er ledige, som du kan tenke deg å spille. Dersom en rolle er opptatt står det et spillernavn på den.<br /><br />Du kan også lage ditt eget rollekonsept dersom du har en idé som frister mer. Skriv et avsnitt om hvem du har lyst til å spille og send det til arrangørene. <br /><br />2. Send en mail til bohem (alfakrøll) laiv.org med disse opplysningene:<br /><ul><li>navn</li><li>e-postadresse</li><li>telefonnummer</li><li>alder</li><li>Hvilke tre roller (rangert rekkefølge) kan du tenke deg å spille.</li><li>Ønsker du å bidra med noe kunstnerisk på laiven (sang, pianospill, studentteater osv.)?</li></ul>3. Deltakeravgiften er 150 kroner. Betal inn dette på kontonummer 8101 104 3682. Du regnes som påmeldt når vi har mottatt påmeldingsskjema og deltakeravgift.<br /><br />Roller deles ut fortløpende etter hvert som folk melder seg på. Når en rolle blir opptatt vil det stå hvem som kommer til å spille den på siden med oversikt over alle rollene. Dersom du melder deg på og likevel ikke kan komme, er det viktig at du sier fra til oss på forhånd, slik at rollen kan gis videre til noen andre.<br /><p class="MsoNormal"><strong>Videre arbeid med rollen din</strong><br />Hver rolle består i utgangspunktet bare av avsnittet som er skrevet i rolleoversikten. Når du har fått tildelt rolle vil du imidlertid få tilsendt et spørreskjema som du skal fylle ut og sende tilbake til oss. Ved å svare på disse spørsmålene vil rollen din bygges ut. Vi ber deg også om å oppgi ønsker for hva slags relasjoner du ønsker at rollen din skal ha. Når vi har bundet disse svarene sammen får du oppgitt de spesifikke relasjonene rollen din har til andre roller på laiven.</p>Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4202723009067854464.post-32424787086394833202007-08-27T16:38:00.000+02:002007-08-30T19:39:14.851+02:00Kostymer<span style="font-family:Times New Roman;font-size:100%;">Kostymer er ikke det viktigste på denne laiven, og våre krav er svært lave. Det viktigste for oss er at du kler deg etter rolletypen din; gjerne litt teatralsk om du vil. Kostymet skal signalisere hvem du er! (Er du fattig – se fillete ut, har du vært lenge i Paris – ta gjerne på deg en alpelue, er du prostituert – vær utfordrende og uanstendig, osv.)</span><br /> <p><span style="font-family:Times New Roman;font-size:100%;">Minstekravet er noe alle har/ klarer lett å skaffe seg:</span></p> <ul type="disc"><li><span style="font-family:Times New Roman;font-size:100%;">Bluse og langt skjørt før damer (+ oppsattt hår om du ikke er veldig ung eller uanstendig).</span></li><li><span style="font-family:Times New Roman;font-size:100%;">Hvit skjorte, og svart/ brun/ grå dressbuske for menn.</span></li></ul> <p><span style="font-family:Times New Roman;font-size:100%;">Dette er den absolutt enkleste tillate formen for kostyme, som så kan suppleres med tilbehør som passer rollen din; en vest, et sjal, skjerf, hodeplagg, vifte, hansker, osv).</span></p> <p><span style="font-family:Times New Roman;font-size:100%;">Vi setter selvfølgelig pris på hvis folk gjør en innsats for å prøve å se 1880-talls ut, men det skal godt gjøres å ha ”for dårlig” kostyme på en laiv som denne.</span></p> <p><span style="font-family:Times New Roman;font-size:100%;">Hvis du har et tidsriktig kostyme fra en tidligere laiv som du har lyst til å bruke, er det selvfølgelig lov, så lenge det passer til rollen din (ikke kom i en fin og plettfri kjole om du skal spille fattig slask).</span><br /></p> <p><span style="font-family:Times New Roman;font-size:100%;">En god måte å skaffe seg kostyme på, er å kikke litt i skapet sitt og sette sammen plagg på nye og kreative måter, tråle UFF og se hva man finner, og la tilbehøret vise hvem du er. (Standard har en del tilbehør som vifter, hansker o.l., og overraskende mange bra og billige hatter som kan pyntes og modifiseres etter din rolles smak).</span><br /></p> <span style="font-family:Times New Roman;font-size:100%;">(Hvis du absolutt gjerne vil prøve deg på en autentisk 1880-talls-stil, er <a href="http://www.costumes.org/History/100pages/victlinks.htm#1880%27s">dette</a> en bra side for inspirasjon.</span><a href="http://www.costumes.org/History/100pages/victlinks.htm#1880%27s" target="_blank"><span style="font-family:Times New Roman;font-size:100%;color:#0000ff;"><u></u></span></a><span style="font-family:Times New Roman;font-size:100%;">)</span>Unknownnoreply@blogger.com0